Startup PR – jak robić to na własną rękę i nie zwariować?
28/04/2017
Wszyscy wiemy, że najlepiej jest mieć ludzi, którzy załatwiają za nas różne trudne, żmudne czy palące sprawy. Statystyczny startup rzadko ma jednak wolne środki na coś więcej, niż wynajęcie biura oraz zatrudnienie informatyków i księgowej. Często PR-em musi się więc zająć na własną rękę. O czym powinieneś pamiętać obmyślając promocję?
Bez wątpienia kluczową kwestią jest planowanie. OK – najważniejszy jest rozwijany przez Ciebie produkt, ale postaraj się poświęcić choć kilkanaście godzin na spokojne przemyślenie promocji. Przygotuj zawczasu to, czego możesz w przyszłości potrzebować. Przygotowaliśmy kilka cennych rad, które pozwolą Wam uniknąć chaosu w najmniej oczekiwanym momencie i ustrzegą Was przed wizerunkową wpadką, gdy dziennikarze nagle zainteresują się Waszym startupem.
-
Przygotuj strategię komunikacyjną
Już na etapie rozwijania produktu – czy jest to gra komputerowa, aplikacja czy innowacyjny leżak – określ swoje najważniejsze wartości, cele i odbiorców. Zastanów się, po co właściwie odbiorca miałby kupić to, co robisz. Zbuduj spójne story, które w interesujący sposób przybliża historię Twojego startupu. Pamiętaj, by nie była to wyuczona formułka ani historia z księżyca. Sekretem skutecznego storytellingu jest jego naturalność i wiarygodność.

-
Przygotuj press pack
Przyjdzie taki moment, gdy media zgłoszą się do Ciebie z prośbą o przesłanie materiałów na temat Twojego startupu. Nie ma nic gorszego, niż przygotowywanie ich w popłochu i na łapu-capu. Po pierwsze – będą one nieprzemyślane i mogą pojawić się w nich błędy. Po drugie – dziennikarz od razu wyłapie Twoje nieprzygotowanie.
Zawsze miej w zanadrzu gotowy press pack, a w nim: krótką i ciekawą informację o Twojej firmie w formacie pdf i doc, kilka atrakcyjnych wizerunkowych zdjęć, profesjonalne logo i dane kontaktowe. Pamiętaj, by regularnie aktualizować wszystkie materiały. O tym, jak napisać dobrą notę prasową przeczytasz TUTAJ.
-
Przygotuj zestaw trudnych pytań i odpowiedzi
W życiu każdej firmy zdarzają się niewygodne pytania. Czy Twoja gra nie promuje agresji wśród młodzieży? Czy aby Twoja appka jest niepokojąco podobna do tej stworzonej przez konkurencję? Dlaczego wdajesz się na Facebooku w pyskówki z niezadowolonymi klientami? Takie trudne kwestie pojawiają się w każdej branży i mogą poważnie nadszarpnąć Twój wizerunek.
Zastanów się jakie niewygodne pytania może zadać Ci dziennikarz i zrób ich listę. Bądź ze sobą brutalnie szczery. Sprawdź, co piszą o Tobie w Internecie klienci czy konkurencja. Przygotuj odpowiedzi, w których jasno tłumaczysz swoje racje. Bądź rzeczowy, argumentuj i nie mijaj się z prawdą – nie ma nic gorszego, niż przedsiębiorca złapany na kłamstwie.
-
Buduj listę mediów branżowych
Już na początkowym etapie tworzenia swojego produktu rozwijaj swoją sieć kontaktów. Załóż sobie, że co tydzień musisz wyszukać co najmniej 5 nowych kontaktów do redakcji i dziennikarzy. Szukaj zarówno dużych mediów, jak i niewielkich, branżowych portali i blogów. Wchodź w interakcje w mediach społecznościowych i zbieraj telefony oraz adresy e-mail. Ta lista bardzo przyda Ci się, gdy będziesz chciał w końcu wypromować gotowy produkt. Postaraj się też nawiązać kilka bliższych kontaktów z dziennikarzami ściśle związanymi z Twoją branżą. Właśnie na nich opiera się skuteczny startup PR.

-
Wykorzystuj ważne momenty