Sexy lead i spółka

Jak stworzyć dobrą informację prasową? Co zrobić, by Twój press release zawojował media?

Jako dziennikarki codziennie dostawałyśmy dziesiątki informacji prasowych. Część lądowała od razu w koszu. Teraz, działając w branży PR, jesteśmy po drugiej stronie barykady. Staramy się, by doświadczenia zdobyte w mediach przełożyły się na tworzone przez nas komunikaty prasowe.
Jeśli więc po raz pierwszy chcesz wysłać do mediów press release albo zastanawiasz się, co poprawić, nasze rady na pewno będą pomocne.

Oto kilka zasad, o których warto pamiętać:

1) Dziennikarz, pracownik newsroomu, edytor poświęcają Twojej wiadomości przeciętnie tylko kilka sekund. Komunikat, który w pocie czoła tworzyłeś/tworzyłaś jest jedną z kilkudziesięciu lub kilkuset wiadomości, które dziś przeczyta. Spraw, by ją zapamiętał!

2) Nie ma takiego komunikatu, którego nie dałoby się ująć w prostszy sposób. Pamiętaj, że nie każdy jest specjalistą w Twojej dziedzinie – pisz więc tak, by przekaz zrozumiał zarówno dziennikarz, jak i przeciętny Kowalski. Unikaj języka technicznego, anglicyzmów, tytułomanii i zbędnych dywagacji. Geniusz tkwi w prostocie!

3) By zainteresować redaktora, musisz zacząć od chwytliwego leadu. W mediach funkcjonuje pojęcie “sexy lead”, czyli coś kręcącego, gdzie przykuwająca uwagę informacja znajduje się w pierwszych dwóch zdaniach.

4) W pressie musi być news: bieżące wydarzenie, nowa wersja produktu lub choćby nawiązanie do aktualnej sytuacji, zbliżających się świąt itp. Dziennikarz musi rozumieć, dlaczego ma opublikować Twoją informację właśnie dziś.

5) W pressach, podobnie jak przy tworzeniu depesz informacyjnych, funkcjonuje zasada odwróconej piramidy. Najważniejsze wiadomości powinny być na początku. Szczegóły podaj dalej w tekście. Początek komunikatu prasowego ma być lekki, wciągający, tak, by chciało się przebrnąć przez cały tekst.

6) Dziennikarze są z reguły zapracowani. Dopieść tekst tak, by nie musieli zmieniać ani jednego przecinka.

7) Gramatyka! Stylistyka! Ortografia! Serio, to ważne. Nawet najciekawsza wiadomość pełna błędów, pisana topornym językiem może odstraszyć i zniechęcić do publikacji.

8) Oprawa graficzna i adiustacja tekstu też są istotne. Tekst ma być schludny, z wyszczególnionymi akapitami. Polecamy wysłać wiadomość w dwóch załącznikach: jako pdf i łatwy do skopiowania dokument.

9) Dobrej jakości zdjęcie oraz logo firmy mile widziane. Redakcje często wykorzystują je na stronach internetowych. Wtedy punkt dla Ciebie!

10) Komunikat prasowy to nie to samo, co reklama. Jeśli chcesz odstraszyć wszystkie redakcje, koniecznie zamieszczaj nazwę firmy w każdym zdaniu. Jeśli nie, umiar i wyczucie mile widziane.

Zastosowałeś się do tych wszystkich zasad, a mimo to informacja ukazała się w niewielu mediach? No cóż, zdarza się najlepszym. Nie zawsze można przewidzieć reakcję mediów. Powodzenia przy kolejnej publikacji!

2 komentarze

  • Joanna Ekert

    Wszystko co ważne o informacji prasowej w pigułce. I do tego ciekawie napisane 🙂

    • Katarzyna

      Dziękujemy. Wkrótce zdradzimy więcej ciekawostek z drugiej strony barykady 😉

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *